Volgens een onderzoekcommissie heeft de ov-chipkaart vervoersbedrijven zoals
de Rotterdamse RET en het GVB (Amsterdam) sinds 2006 ongeveer 100 miljoen
euro meer gekost dan de 249 miljoen euro die was begroot.
De commissie beveelt aan zo snel mogelijk te regelen wie van de
betrokken partijen, Rijk, vervoerders en lagere overheden, wat betaalt.
Huizinga schrijft dinsdag dat de zogenoemde regiegroep, die zij leidt en
waarin die partijen zitten, zo snel mogelijk de aanbevelingen uitwerken.
Nog dit najaar, waarschijnlijk eind november, moet wel duidelijk zijn hoe de
invoering van de ov-chipkaart wordt geregeld. De analyse en de aanbevelingen
van de commissie-Kist, geven de regiegroep "goede handvatten om vaart te
maken”. Een ‘aanvalsplan’ dat Huizinga de Kamer eerder beloofde, zal
volgens haar niet worden opgehouden door het verlate rapport van de
commissie. Dat zou eigenlijk eind juli klaar zijn.
Huizinga spreekt zelf van een stevig, overtuigend rapport. De commissie
"legt de vinger op de zere plek en de aanbevelingen zijn de sleutel voor de
oplossingen”.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl